Az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár 2024. április 27. és 30. között technikai okok miatt zárva tart.

Új otthonra talált az első Szombathelyen gyártott Góbé

Az idősebb Rubik Ernő által tervezett oktató–vitorlázó repülőgép majdnem negyven év használat után a C–épületi aulában kapott helyet.

Szombathelyi Repülőklub ajánlotta fel a Savaria Egyetemi Központnak (SEK) az 1982-ben készült, tizennégy méter fesztávolságú, kétszázhúsz kilogramm tömegű repülőt.

HA-5500 lajstromjelű, Góbé R-26SU típusú gép tavaly még repült, de miután kiszolgálta élettartamának idejét, nagyjavítása típusgazda hiányában már nem volt gazdaságos.

A vasmadarat október 29-én csaknem hét óra alatt állították össze és – alpinisták segítségével – helyezték el az egyetem épületében a Szombathelyi Repülőklub munkatársai, stílusosan a plafonról függesztve.

A géppel hazánk repüléstörténetének értékes darabja került az intézménybe.

Az egymás mögötti ülésrendezésű Góbé R-26S kétkormányos kiképző vitorlázógépet id. Rubik Ernő három vitorlázó repülőgéptípusa harmadik tagjaként tervezte. Mivel a repülők esztergomi gyártását száztizenöt darab elkészülte után beszüntették, az 1970-es évek végére a gépállomány jelentős része elérte a nagyjavítás idejét, felújításra szorultak.

1979 májusában Tóth István, az akkori nevén Leonov Repülőklub titkára és a szombathelyi repülőtér parancsnoka, a XII. AFIT igazgatójaként megteremtette a kifutóban lévő Góbék nagyjavításának a feltételeit. Ennek a munkának köszönhetően a Góbék még újabb ötszáz órát repülhettek. Két év alatt a Magyarországon fellelhető nyolcvannégy Góbé R-26S vitorlázógép megfordult a szombathelyi csarnokban.

A XII. AFIT a nagyjavítással párhuzamosan, a megszerzett szakmai tapasztalatok birtokában felkészült a Góbék gyártására. 1982-ben id. Rubik Ernő és Fazekas József, a Magyar Légiközlekedési Vállalat akkori igazgatója segítségével a Szombathelyi Repülőklub több aktív tagja, élükön Tóth Istvánnal a tervek engedélyeztetése után a szombathelyi repülőtéren beindította a Góbék újragyártását, 1982-ben megszületett a szombathelyi Auto-Aero Repülőgépgyár.

A szombathelyi üzemben a Góbé R-26S típust átalakították, olyan szerkezeti módosításokat hajtottak végre rajta, hogy a vitorlázógép megfeleljen az amerikai és az európai légügyi előírásoknak.

A szombathelyi Góbék az R-26SU típusjelet és a HA5500-as sorozatszámot kapták. 1982 végére elkészült az első szombathelyi Góbé, amelyet a Szombathelyi Repülőklub kapott meg és használt kétezerötszáz órás teljes élettartama alatt, csaknem negyven éven keresztül.

Az R-26SU Góbéból hetvennyolc készült Szombathelyen, hatvanegyet a magyarországi repülőklubok kaptak meg, nagy részüket még ma is használják. Tizenhét repülőgépet exportáltak: tizenöt vitorlázógép Kubába, egy–egy Ausztriába és Nagy-Britanniába került. Az Auto-Aero Repülőgépgyár a sikeres felfutás után, 1990-ben hanyatlásnak indult, ami a cég megszűnéséhez vezetett.

Szerző: Kleinhappel Miklós
Forrás és képgaléria: https://sek.elte.hu

Illusztráció szerzője, forrása:
Kleinhappel Miklós